15 minutters byen som planlægningskoncept i en dansk kontekst
I dette webinar diskuteres hvordan planlægningskonceptet om 15 minutters byen kan benyttes i en dansk kontekst. Odense og Ballerup Kommune bliver brugt som eksempler til at undersøge, hvordan man kan arbejde med konceptet og hvilke elementer der med fordel kan inddrages. Hovedfokus i vores arbejde med 15 minutters byen har været at inddrage hverdagslivet og vise hvilken rolle historiefortælling spiller mellem politik, planlægning og hverdagsliv, i omstillingen til bæredygtige fremtider.
Arbejdet med 15 minutters byen spiller ind i det arbejde kommunerne har lavet i DK2020 hvor en af de store udfordringerne bl.a. er at få borgerne med på de forandringer, de nødvendige tiltag vil medføre i deres hverdagsliv. Inden for transportområdet, som står for en væsentlig andel af kommunernes CO2 udledninger, er det f.eks. tydeligt, at tiltag, der er lagt an på frivillige adfærdsændringer, ikke har haft den ønskede, eller tilstrækkelige effekt. Samtidig er natur, sundhed og trivsel vigtige politiske områder, der i varierende omfang inkluderes i klimadagsordnen. Et grundlæggende princip i 15 minutters byen er at integrere forskellige politiske dagsordner, så ændringer i byen fysiske udformning kan understøtte flere af de problemstillinger, som kommunen skal håndtere. Byplanlægningen bliver det der skal skabe rammerne for den bæredygtige by, hvor alle borgere kan leve gode sunde liv med nem adgang til hverdagens nødvendige funktioner, samtidig med byens klimapåvirkninger minimeres. Konceptets helhedsorienterede tilgang gør det samtidig muligt at skabe sammenhængende og overbevisende fortællinger om, hvordan hverdagslivet i byen kan se ud.
15 minutters byen
Malene Freudendal-Pedersen vil på baggrund af rapporten ”15 minutters byen Internationale erfaringer” og igangværende forskningsprojekt ”15 min. byen – Hverdagsliv i den levede by” give perspektiver og idéer til, hvordan de danske kommuner kan arbejde med 15 minutters i den fysiske planlægning. Webinaret vil bestå af 30 min. oplæg og derefter er der afsat tid til spørgsmål.
”Idéen om at skabe en 15 minutters by har de seneste år vundet indpas internationalt. Dette kan skyldes at konceptet om at skabe en 15 minutters by foreslår en omstrukturering af bystrukturen, der kan håndtere de problematikker, som byer i hele verden står overfor såsom klimaforandring, social ulighed og konsekvenserne af COVID-19 pandemien. Men hvad er en 15 minutters by? Konceptet, som blev introduceret af professor Carlos Moreno i 2016, går ud på at ændre bystrukturen, så borgerne har adgang til de væsentligste af hverdagslivets funktioner indenfor en tidsmæssig radius af 15 minutter til fods eller på cykel fra deres bopæl. Dette kan lade sig gøre ved at ændre bystrukturen, så der skabes flere mindre kvarterer og bycentre i byen, og funktionerne bringes tættere på borgernes bopæl, så de kan tilgås uden at skulle gøre brug af bil. De 15 minutter skal dog forstås som en rammefortælling, og konceptet kan derfor justeres alt efter den enkelte bys kontekst, hvilket vil sige, at den tidsmæssige radius også kan være f.eks. 5 eller 20 minutter. Konceptet kaldes også 15 minutters byen og 30 minutters territoriet som en understregning af adgangen mellem de forskellige bykvarterer og forstæder.”
Du kan hente rapporten "15 minutters byen: Internationale erfaringer" her.
Du kan hente rapporten "15 minutters byen: I en dansk kontekst" her.