Her kan du se vores aktuelle udvalg af kurser, arrangementer, webinarer og netværk.
Hvis du ikke finder det kursus, I har brug for, så kan vi tilbyde at skræddersy et kursus, der er tilpasset netop din kommune eller organisation.
Kommende kurser
Afholdte kurser
Dansk Byplanlaboratorium udvikler projekter og indgår i samarbejder, der kan være med til at kvalificere planlægningen – enten gennem nye erkendelser eller gennem formidling af gode resultater.
Kontakt os gerne hvis du har en ide til et relevant projekt eller et udviklende samarbejde, der kan være med til at skabe bæredygtige byer og landskaber.
Nuværende projekter
Afsluttede projekter
Få nye værktøjer og lad dig inspirere af gode cases og holdninger fra nær og fjern. Her kan du finde temasider, udgivelser fra Dansk Byplanlaboratorium og Byplanhistorisk udvalg. Du kan også læse magasinet Byplan Nyt og finde de seneste holdninger fra Dansk Byplanlaboratorium.
Du må meget gerne selv bidrage – skriv debatindlæg i Byplan Nyt eller skrive et indlæg til ByplanBlog.
Trygge boligområder
Digital by
Dansk Byplanlaboratorium er en tværfaglig uafhængig institution, der siden 1921 har sat byplanlægning på dagsordenen.
Byplanlaboratoriet skaber debat om aktuelle planlægningsspørgsmål, opbygger kompetencer og formidler ny viden. Det sker gennem deltagelse i udviklingsprojekter, afholdelse af kurser, seminarer, webinarer og konferencer samt udgivelse af publikationer, magasinet Byplan Nyt samt denne hjemmeside.
Hovedparten af Byplanlaboratoriets udgifter finansieres via indtægtsdækket virksomhed. Resten dækkes af tilskud fra myndigheder, institutioner og private virksomheder.
NYP - Netværk for Yngre planlæggere
FAB - Foreningen af Byplanlæggere
Park og Naturforvalterene
Byplanhistorisk Udvalg
Plan22+
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Bestil Byplan Nyt
Hvad er boligpolitik, og hvem laver den?
Byplanlaboratoriet har i foråret 2019 undersøgt, hvordan de danske kommune arbejder med boligpolitiske spørgsmål.
Vi har foretaget en spørgeskemaundersøgelse, hvori et af hovedformålene har været at få svar på, hvor mange kommuner, der har en egentlig boligpolitik. For at dække alle 98 kommuner er svarene suppleret med en screening af de resterende kommuners hjemmesider.
Et af resultaterne af den undersøgelse Dansk Byplanlaboratorium har gennemført i foråret 2019 er, at lidt over 56% af kommunerne har en boligpolitik eller en bosætningsstrategi, enten gældende eller under udarbejdelse. De resterende 44% af kommunerne bruger kommuneplaner, planstrategier eller andre planer til at regulere deres boligpolitiske område.
• 55 kommuner har en boligpolitik eller en bosætningsstrategi – gældende eller under udarbejdelse. (Boligpolitik: 29, bosætningsstrategi: 26) • 43 kommuner bruger kommuneplan, planstrategi og andre planredskaber, når de regulerer deres boligpolitiske område.
Undersøgelsen peger desuden på, at kommunerne har 2 overordnede årsager, til at arbejde meget eksplicit med det boligpolitiske område. Enten ønsker man at regulere boligtyper og ejerformer, herunder oftest almene boliger og f.eks. ældre- og ungdomsboliger eller også ønsker man at tiltrække nye borgere til kommunen. Men både tilpasning til markedet, nye udlæg af arealer til byudvikling og ønsket om en sammenhængende, langsigtet planlægning er også blandt de tungtvejende årsager til at igangsætte et bolig- eller bosætningspolitisk arbejde.
Læs Fremforsk.dks artikel om bosætningsstrategier.
Et interessant og også lidt overraskende fund var, at der er stort set lige mange kommuner, der har en boligpolitik (29) og en bosætningsstrategi (26). Og hvad er forskellen så, er spørgsmålet nu. Hvad kan en boligpolitik og hvad kan en bosætningsstrategi? Hvorfor vælger man som kommune at gå den ene eller den anden vej? Er det i virkeligheden bare to forskellige ord for at regulere og styre de samme forhold, eller forventer man faktisk noget forskelligt ved at vælge det ene eller det andet politiske værktøj?
Det er noget af det, vi vil gå lidt i dybden med og undersøge nærmere i den kommende tid.
En tese er, at man med en boligpolitik, først og fremmest ønsker at regulere boligområdet og ofte i de større byer, mens man med en bosætningsstrategi i højere grad søger at tiltrække nytilflyttere, og ofte også i de mere tyndt befolkede områder i kommunen.
En undersøgelse, som Byplanlaboratoriet udarbejdede i 2009 for Plan09-projektet gav et indtryk af, hvordan kommunerne i årene efter kommunesammenlægningen, anvendte meget forskellige redskaber til at regulere og styre deres bolig- og bosætningspolitiske område. Undersøgelsen fokuserede på Vejle, Køge, Herning og Odense kommuner.
Læs den oprindelige rapport her.
I 2009 regulerede man boligområdet på fire forskellige måder: