Ansøger: Aarhus og Aalborg Kommuner
Bevilget beløb: 400.000
Kontaktperson: Brian Høj, brh@aalborg.dk
Projektperiode: 1. august 2024 til 1. marts 2026
Formål
Projektet har til formål at belyse, hvordan der på en hensigtsmæssig måde kan planlægges for grøn mobilitet i kompakte bydele, hvor restriktioner for biltrafikken spiller en rolle. De fleste større danske byer har igangsat initiativer, der skal understøtte en grøn omstilling af trafikken, der samtidig gør byen til et mere attraktivt sted at bo, handle og besøge. I den forbindelse står det klart, at planer om grøn omstilling ofte skal tackle en række udfordringer og modstand, når de møder hverdagslivet. For at bidrage til den vigtige dagsorden om grøn mobilitet og levende bygader er der behov for viden og nye værktøjer til planprocessen.
Projektide
Grøn mobilitet og levende handelsområder er vigtige komponenter i klimavenlige, kompakte og
attraktive bymidter. Bekymring om negative konsekvenser for handelslivet og borgerne udgør en reel trussel imod omstillingen, som både kan påvirke mulighederne for at bremse CO2 udledningen fra transport, styre trafikken og sikre attraktive rammer for bylivet. Aarhus og Aalborg Kommuner er derfor gået sammen om projektet med henblik på at udvikle konkrete redskaber og metoder med afsæt i såvel midlertidige som permanente løsninger.
Forventede resultater og eksempelværdi
I første fase gennemføres en opsamling på eksisterende studier om effekterne for klima, handelsliv og
bymidtekvalitet ved grøn mobilitet. Her indgår også en undersøgelse af cases i de to byer med henblik på at afdække effekter, som ikke umiddelbart kan kvantificeres; f.eks. udviklingen i handelslivet, organisering og samarbejde samt planlægningsmæssige effekter. Repræsentanter for handels- og serviceerhverv inddrages; både dem, der er lukket eller flyttet, dem der fortsat er der, samt nye aktører, der er kommet til efter ændringen.
I anden fase udvikles planlægningsmæssige og bystrategiske redskaber til, hvordan grøn mobilitet i kompakte bydele kan understøtte handelsliv og bykvalitet. Bruttolisten udvikles og kvalificeres i samarbejde med en ekspertgruppe bestående af såvel fagpersoner inden for f.eks. kommunikation, erhvervsudvikling, byudvikling og mobilitet som interesseorganisationer. Redskaberne vil tage udgangspunkt i tre niveauer: det organisatoriske, det fysiske og det planlægningsmæssige.
Eksempelværdi
Dilemmaet i at implementere tiltag målrettet grøn mobilitet med restriktioner for biltrafikken, og samtidig understøtte bymidtens udvikling, vil være genkendeligt for politikere, planlæggere og handelslivets øvrige parter og brugere i mange andre byer.
Projektet forventes at bidrage med værktøjer til den strategiske planlægning for grøn mobilitet i kompakte
byers handelsmiljøer. Det handler særligt om, hvordan transformationen kan håndteres og ny viden om,
hvilke handels- og bylivsfunktioner, der tiltrækkes af den grønne omstilling, samt hvordan disse aktører
kan bringes i spil.
Tilsvarende forventes projektet at komme med anbefalinger til, hvordan kommunerne kan facilitere en værdifuld proces med berørte aktører – også dem, der føler sig truet på eksistensgrundlaget (eksempelvis ved at hjælpe til en anden lokalisering). På den måde viser projektet forskellige måder, hvorpå der kan bygges en konstruktiv bro mellem kommunerne og handelslivets parter.
Projektet vil give konkrete eksempler på, hvordan der kan planlægges for grøn mobilitet på en måde, der dels understøtter og udvikler handelsliv og bymidtekvalitet og dels udvikler synergier til den øvrige fysiske planlægning for bymidter og bydelscentre. Inddragelse af handelslivets parter samt den bredspektrede kommunikation kan medvirke til etablering af en vidensbaseret platform for det videre arbejde.